Concurrenten & CopyCats binnen de foodtruckwereld; Een last of een lust?

 

 
Voor de één is het een lang gekoesterde wens, voor de ander een logische volgende stap en voor weer een andere is het simpelweg meeliften op de hype. Foodtrucks zijn 'hot' en schieten dan ook als paddestoelen uit de grond. Als medebeheerder van een facebookpagina voor foodtruckondernemers zie ik de newbies met bosjes in de groep verschijnen. 
 
Iedereen verdient een kans!
 
Zijn het allemaal verrassende nieuwe concepten? Nee, zeker niet! De zoveelste burger-, smoothie-, poffertjes-, friettruck wordt geboren binnen een wereld waarin er al zo velen zijn. Is dat erg? Nee, ook dat niet! Iedereen verdient een kans en iedereen heeft het recht te doen waar hij of zij zin in heeft. 
 
Concurrentie
 
Concurrentie houdt ons als foodtruckers juist scherp en het geeft ruimte voor verbetering. Daarbij is het belangrijk om uit te blijven gaan van je eigen kracht en er voor te zorgen dat dat ene festival of die ene zakelijke klant juist voor jou en je foodtruck kiest om wie jij bent. Een competitieve markt zorgt er in mijn ogen juist voor dat iedere foodtruck het beste van zichzelf zal laten zien. Dat is toch mooi?
 
CopyCats
 
En dan zijn er nog de CopyCats; Ondernemers die er niet alleen met je concept vandoor gaan maar dit ook nog eens doen op precies dezelfde manier. Wij hebben inmiddels meerdere van deze copycats, de een nog erger dan de ander en ja, dat vind ik sneu. Vooral voor die ondernemers zelf die kennelijk niet over eigen creativiteit en ideeën beschikken en daarom maar klakkeloos overnemen wat een ander doet. Je hoort vast wel eens de uitspraak 'Beter goed gejat dan slecht bedacht' en hoewel dit ergens ook wel klopt, vind ik het binnen de foodtruckwereld een absolute No Go! Daar maak je simpelweg geen vrienden mee en daarnaast verlies je als foodtrucker je identiteit, iets wat juist zo belangrijk is in deze branche.
 
Uniek
 
Ben creatief, ben ondernemend, ben innovatief, ga uit van je eigen kracht en kopieer niet zomaar de uitstraling en het concept van een andere foodtruckondernemer. Kortom: Ben UNIEK, er zijn al zoveel anderen!
 

e-max.it: your social media marketing partner
Ga naar boven